سئو | SEO – بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو

سئو و بهینه سازی سایت

سئو چیست؟

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است. بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو، به منظور بهبود عملکرد سایت شما براساس استاندارهای موتورهای جست‌وجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر از این طریق است.

روزانه کاربران بسیاری کلمات مورد نظر خود را در گوگل جست‌وجو می‌کنند. گوگل پیشنهاداتی متناسب با عبارات جست‌وجو شده به آن‌ها نمایش می‌دهد. هر چقدر جایگاه شما در لیست نتایج بالاتر باشد. شانس بیشتری برای جذب کاربر خواهید داشت و بهینه‌سازی سایت بهتر صورت گرفته‌ است.

آموزش سئو به ساده‌ترین زبان ممکن
آموزش سئو به ساده‌ترین زبان ممکن

آنچه در ادامه میخوانید:

چرا سئو اهمیت دارد و چگونه ما را در یک سال ثروتمند می‌کند؟

روز به روز به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست‌وجو می کنند، اضافه می‌شود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه بیش از 6 میلیارد جست‌وجو در گوگل انجام می‌شود. حال راحت می‌توانیم درک کنیم که چرا بیل گیتس می‌گوید:

اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد.

در نتیجه هر تجارت آنلاینی برای بیشتر دیده شدن و در لینک اول سرچ موتورهای جستجو قرار گرفتن تلاش می‌کند. با استفاده از بهینه‌سازی سایت می‌توانید بازدید سایت خود را چند برابر کرده و اعتماد مخاطب را جلب کنید. و بدون هزینه گزاف تبلیغات، مخطبان بهتری را برای سایت خود جذب کنید. اجازه دهید ادامه این بحث را با یک مثال برایتان پیش ببرم:

فرض کنید می‌خواهید لپتاپ بخرید. اولین کاری که انجام می‌دهید سرچ کردن عبارت خرید لپتاپ یا قیمت لپتاپ در گوگل است. حتی ممکن است اسم محله خودتان را نیز در انتهای عبارت اضافه کنید. مثلا جستجو کنید «خرید لپتاپ تهرانپارس» تا بتوانید یک فروشگاه مناسب را پیدا کنید.

شاید فکر کنید اینکه کدام سایت در نتایج بالاتر نمایش داده شود شانسی است و گوگل خودش تصمیم می‌گیرد اما در اصل اینطور نیست!

موضوع این است که گوگل به سایت‌هایی که ثابت کنند لیاقت جایگاه‌های اول را دارند رتبه‌های بهتری می‌دهد، اینجا سوالی مطرح می‌شود که این لیاقت چگونه سنجیده می‌شود؟

اینجاست که به کلمه سئو می‌رسیم که به معنی انجام عملیاتی روی سایت می‌باشد که به گوگل اثبات کند من لیاقت رتبه‌های اول را دارم.

سئو مانند کاشت یک محصول است

برای کاشت یک محصول در اولین قدم باید بذر مناسبی داشته باشید. اگر بذر مناسبی نداشته باشید محصول شما تحت هیچ شرایطی رشد نخواهد کرد. سئو و ساختار سایت شما در حکم بذرها هستند. پس از آن در کاشت محصول برای بهره‌وری بیشتر از کود و آب استفاده می‌‌کنید. در سئو نیز، محتوا و لینک‌ های شما باعث افزایش بهره‌‌وری یعنی رشد بازدید سایت خواهد شد.

همانطور که در کاشت یک محصول استفاده از کودهای نامرغوب می‌‌تواند تمام محصول را از بین ببرد. در سئو نیز محتوا و لینک‌ های بی‌ارزش می‌تواند سایت شما را نابود کند.

در نهایت باید گفت سئو درست مانند فرایند رشد یک گیاه تا رسیدن به محصول، به زمان نیاز دارد. هیچ راه میانبری وجود ندارد. اگر شما همه اقدامات لازم را به درستی انجام دهید، می‌توانید انتظار یک محصول عالی را داشته باشید.

چطور سایت خود را بهینه‌سازی کنیم

در این مقاله ما شما را با اصول اولیه سئو آشنا می‌کنیم و می‌توانید خودتان کار بر روی سایت را شروع کنید. اما همانطور که در هر حرفه دیگری تجربه نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت اگر قصد دارید به یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شوید باید مطالعات خود را گسترش دهید و روزانه اخبار و مقالات این حوزه را دنبال کنید. همچنین اگر وقت و حوصله کافی را برای این کار ندارید به عنوان یک راه میانبر سریع و مطمئن بهتر است به متخصصین سئو و مشاورین در این زمینه مراجعه کنید.

تفاوت سئو On-page و Off-page

سئو On-page (داخلی) به معنی هر فعالیتی است که در داخل سایت خودتان انجام میدهید به منظور درک بهتر توسط موتورهای جست‌وجو. از تولید محتوا گرفته تا طراحی صفحات و حتی بهینه‌سازی سرعت لود شدن صفحات. به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به سئو داخلی مي‌شود. جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. اگر استانداردهای لازم را به درستی رعایت کرده باشید موتورهای جستوجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران معرفی میکنند.

سئو Off-page (خارجی) مجموعه اقداماتی است که شما در بیرون از سایت انجام می‌دهید تا جایگاه سایتتان را در نتایج گوگل بهتر کنید و رنک بهتری بگیرید. مهمترین فعالیت در خارج از سایت کسب بک لینک های معتبر است. یک سایت با بک لینک‌های باارزش بیشتر، معمولا رتبه بهتری در مقایسه با وب سایتی مشابه با بک لینک‌های کمتر می‌گیرد. موتورهای جست‌وجو بک لینک‌ها را نشانه محتوای باکیفیت قابل استناد در نظر می‌گیرند.

تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

سئو کلاه سفید یعنی شما محتوای خود را دقیقا بر اساس اصول و قواعد اعلام شده توسط گوگل منتشر کنید. در سئو کلاه سفید اولویت اول جلب رضایت کاربران سایت است. اگر قصد دارید ره صدساله را یک شبه بروید این روش سئو اصلا برای شما مناسب نیست. تکنیک های کلاه سفید معمولا زمان زیادی برای رسیدن به نتیجه نیاز دارند و استراتژی بلندمدت محسوب می‌شوند ولی زمانیکه شما به نقطه موفقیت برسید ماندگار و پر قدرت خواهید بود و گوگل به آسانی شما را از لیست نتایج خود حذف نخواهد کرد.

در مقابل تکنیک های کلاه سیاه بر رشد سریع سایت تمرکز داشته و به میزان رضایت کاربران توجهی ندارند. در سئو کلاه سیاه ما تظاهر می‌کنیم که به تمام قوانین موتورهای جست‌وجو احترام می‌گذاریم در‌حالیکه به هیچ‌ یک از قوانین پایبند نیستیم و با انجام تکنیک‌هایی سعی در فریب‌ دادن گوگل داریم. در این روش ممکن است که سایت شما خیلی سریع رشد کند و به جایگاه مناسبی برسد ولی جایگاه شما بسیار لغزنده خواهد بود و هر روز ممکن است توسط گوگل جریمه شده و از لیست نتایج حذف شوید.

سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

تکنیک‌هایی نیز وجود دارند که در میان کلاه سفید و کلاه سیاه قرار میگیرند و اصطلاحا به آن سئو کلاه خاکستری می‌گویند. این تکنیک‌ها عموما به روش‌های کلاه سیاه نزدیک‌تر هستند اما ریسک کمتری نسبت به آن دارند. سئو خاکستری مانند دور زدن دوربین‌های طرح ترافیک از پس‌کوچه‌هایی است که هنوز در آنها دوربین نصب نشده اما برای استفاده از این شیوه باید شناخت کافی از مسیرها داشته باشید. اما مراقب باشید که همیشه خطر جریمه شدن همراه شماست.

سوالات متداول

1. برای رسیدن به رتبه 1 گوگل چقدر وقت لازم است؟

پاسخ به این سوال برای هر کسب و کار و سایتی تفاوت دارد. باتوجه به میزان اعتبار، فعالیت‌های گذشته سایت شما و وضعیت رقبا تعیین خواهد شد. ممکن است در یک حوزه بتوان در 2 ماه موفقیت‌های مهمی کسب کرد ولی در حوزه دیگری بیش از 6 ماه زمان لازم باشد.

2. هزینه خدمات سئو چقدر است؟

سئو یک محصول نیست در نتیجه نمی‌توان هزینه مشخصی برای همه سایت‌ها در نظر گرفت. میتوان خدمات سئو را در دسته‌بندی‌های مختلفی شامل بهینه‌سازی سایت، تولید محتوا، لینک‌سازی و… قرار داد و برای هر کدام قیمت مشخصی اعلام نمود.

قدم اول آنالیز دقیق سایت شما و تصمیم گیری در مورد خدمات مورد نیاز است. که بر همین اساس می‌توان تخمین درستی از هزینه ارائه نمود.

کلیدواژه‌ها؛ اطلاعاتی درباره وبسایت

هاست

هاست | Host

دامنه

دامنه | Domain

نیم سرور

نیم سرور | DNS

سئو | SEO

وردپرس | WordPress

ووکامرس | Woocommerce

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا | CMS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *