بک لینک چیست؟ تاثیر آن بر سئو سایت شما

بک لینک چیست؟

لینک سازی چیست؟

بک لینک را می‌توان پرکاربردترین عبارت در دنیای سئو دانست. لینک سازی فرآیند دریافت لینک از سایر سایت‌های اینترنتی برای سایت شما است. هنگامی که یک وبسایت آدرس وبسایت شما را در صفحه خود قرار دهد به گونه‌ای که با کلیک بر روی آن به سایت شما هدایت شود، آن آدرس به عنوان یک بک لینک در نظر گرفته می‌شود.

بک لینک چیست؟

تأثیر بک لینک بر سئو سایت

بک لینک‌ها نشان دهنده اعتماد دیگران نسبت به سایت شما هستند. وقتی دیگران سایت شما را معتبر بدانند سبب می‌شود تا موتورهای جست‌وجو نیز به شما رتبه‌ی بالاتری دهند و کاربران بیشتری از سایتتان بازدید کنند. علاوه بر این، لینک سازی حتما باید در سایت های دارای محتوای مرتبط و پربازدید باشند.

هرچقدر سایت های معتبرتری به صفحات شما لینک داده باشند شانس شما برای کسب جایگاه بالاتر در نتایج گوگل بیشتر خواهد شد.

اگر هنوز با مفهوم سئو آشنا نشدید پیشنهاد میکنیم به مقاله سئو چیست مراجعه نمایید.

تفاوت بک لینک داخلی و خارجی

مبحث لینک سازی به دو بخش؛ داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. لینک داخلی به معنای لینک هایی است که خواننده را از صفحه‌ای در سایت شما به صفحه ای دیگر از سایت خودتان منتقل می‌کند. ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشد یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما ایجاد شده است.

لینک‌های داخلی چهارچوب اصلی سئو سایت شما هستند.

لینک‌ سازی داخلی مزایای زیادی برای سئو شما دارند. زمانی که موتورهای جستجو سایت شما را پیدا می‌کنند. از طریق لینک‌های داخلی می‌توانند سایر صفحات وب‌سایت شما را کشف کنند.سپس صفحات مرتبط بسیاری را درباره مطلب مورد جست‌وجو شناسایی کرده و آرشیو می‌کنند.

البته اگر شما لینک سازی داخلی انجام ندهید باز هم موتورهای جست‌وجو صفحات وب‌سایت شما را پیدا خواهند کرد اما این مسئله ممکن است هفته‌ها و یا حتی ماه ها طول بکشد.

علاوه بر این لینک‌های داخلی کمک می‌کنند تا محتوای درون وب‌سایت شما سازمان‌دهی پیدا کند. همچنین به کاربران نیز کمک می‌کند تا بتوانند اطلاعات موردنظرشان را به‌ سرعت پیدا کنند.

لینک‌های خارجی بر میزان بازدید از سایت شما تاثیر بسزایی دارند.

دریافت لینک از سایر سایت‌ها یک منبع اصلی جذب بازدیدکنندگان به سایت شما می‌باشد. البته این مسئله وابسته به کیفیت وب‌سایتی است که به شما لینک داده است. بد بودن محتوای وب‌سایتی که به سایت شما لینک داده، می‌تواند نتایج منفی برای شما داشته باشد.

تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل

گوگل فاکتورهای مختلفی را برای تعیین ارزش یک بک لینک لحاظ می‌کند. که مهمترین آنها به شرح زیر است:

1- اعتبار دامنه یا Domain Authority

مهم‌ترین فاکتورهایی که برای تعیین اعتبار دامنه درنظر گرفته می‌شود عبارتند از: عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد لینک‌های خروجی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و … . هرچقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد ارزش بک لینک بیشتر خواهد بود.

2- اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه شباهت زیادی به اعتبار دامنه دارد ولی برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه می‌شود. میزان اعتبار صفحه معمولا براساس لینک سازی داخلی سایت به آن صفحه تعیین میگردد.

صفحاتی که لینک سازی داخلی خوبی داشته باشند معمولا اعتبار بالایی نیز خواهند داشت. بعنوان مثال صفحاتی که در منوی اصلی سایت هستند معمولا معتبرترین صفحات آن دامنه خواهند بود.

3- تعداد لینک های خروجی

هر وب‌سایتی که به شما لینک می‌دهد احتمالا به سایت های دیگر نیز لینک داده است. هرچقدر تعداد سایت‌هایی که در یک صفحه لینک شده‌اند بیشتر باشد ارزش و اعتباری که به هریک از آن‌ها می‌رسد کمتر است.

معمولا سایت‌هایی که در زمینه فروش بک لینک فعالیت می‌کنند علاوه بر شما به سایت‌های بسیاری لینک داده‌اند. همین مسئله موجب کاهش اعتبار این نوع لینک سازی می‌شود.

4- میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

یکی از مواردی که گوگل توجه ویژه ای به آن دارد ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده است. بعنوان مثال اگر شما در زمینه طراحی وب‌سایت فعالیت می‌کنید ولی بک لینک های شما همگی از سایت های دانلود هستند ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نمی‌کنند. ولی اگر این بک لینک ها از سایت هایی با موضوع دیجیتال مارکتینگ، ورد پرس، آنالیز سئو و … برای شما ایجاد شده باشد می‌تواند اثرگذاری بهتری در جایگاه شما داشته باشد.

5- محل قرارگیری بک لینک

ممکن است لینک شما در محتوای یک مقاله، سایدبار و یا حتی فوتر قرار گرفته باشد. لینک هایی که در محتوای صفحه هستند ارزش بیشتری در مقایسه با لینک های موجود در سایدبار و فوتر خواهند داشت.

به طور معمول لینک هایی که در فوتر یا سایدبار قرار داده میشوند در همه صفحات آن سایت نمایش داده می‌شوند. قرار گیری بک لینک شما در همه صفحات یک سایت می‌تواند عاملی برای تشخیص خریداری آن لینک توسط ربات های گوگل باشد و ممکن است با تکرار زیاد این اتفاق الگوریتم پنگوئن سایت شما را جریمه کند.

الگوریتم پنگوئن: اگر بک لینک غیرطبیعی بسازی با من طرفی!

الگوریتم پنگوئن

بهترین روش ها برای ساخت بک لینک

از طریق تولید محتوای ارزشمند بک لینک کسب کنید.

برای آنکه به مرجعی قابل اعتماد تبدیل شوید نیاز است محتوای غنی و کاربردی تولید کنید. تولید محتوای تخصصی بهترین روش برای کسب بک لینک است. بدین صورت سایت‌های دیگر برای تایید صحبت‌های خود و راهنمایی کاربرانشان وب‌سایت شما را پیشنهاد می‌دهند.

با فعالیت در شبکه های اجتماعی لینک سازی کنید.

با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی امکان ارتباط مستقیم با مشتریان برای شما فراهم خواهد شد. رعایت نکات زیر می‌تواند شما را در این امر موفق کند:

  • در شبکه های اجتماعی که مخاطب محدودی دارند و یا بدون مخاطب هستند فعالیت نکنید. چون این فعالیت ارزش و نتیجه‌ای برای شما نخواهند داشت. اگر در شبکه‌های اجتماعی فقط دوستان یا افراد خانواده شما را دنبال می‌کنند، باید بدانید که در این وضعیت لینک سازی بی اثر خواهد بود.
  • در شبکه‌های اجتماعی هرچه یک مطلب بیشتر به اشتراک گذاشته شود و لایک بیشتری دریافت کند، ارزش بک لینک ساخته شده بالاتر است.
  • برای انتشار یک مطلب در شبکه اجتماعی بهتر است مقاله را با دقت مطالعه کنید و با بیانی جدید آن را بازنویسی و خلاصه نمایید و لینک سازی خود را بر روی این متن انجام دهید. و مقالات سایت را عینا و بدون هیچ تغییری در شبکه های اجتماعی کپی نکنید.

پست مهمان تهیه کنید و به ساخت بک لینک رایگان بپردازید.

تا به حال با سایت‌هایی برخورد داشته‌اید که محتوای خود را از طریق کاربران دریافت می‌کنند؟ جالب است بدانید که دارای اعتبار و جایگاه مناسبی نیز هستند. این سایت‌ها مقالات ارزشمند کاربران را می‌پذیرند و در مقابل برای آن‌ها این فرصت را فراهم می‌کنند تا لینک خود را در محتوای مقاله قرار دهند. از جمله تکنیک‌های ارزشمند برای لینک سازی تهیه پست مهمان با رویکرد ساخت بک لینک است.

برای تهیه یک پست مهمان مناسب رعایت موارد زیر الزامی است:

  1. توجه داشته باشید که محتوای تهیه شده برای پست مهمان باید کاملا اختصاصی و منحصر به فرد باشد.
  2. بهتر است در سایت‌هایی که به زمینه کاری شما مرتبط هستند محتوا نویسی کنید.
  3. برای صفحات داخلی سایت و عباراتی که کم‌تر رقابتی هستند ساخت بک لینک را انجام دهید.
  4. به سوالات کاربران در صفحه پست مهمان خود پاسخ دهید و فعال باشید.
  5. موضوعات مورد توجه کاربران را دریابید و در صفحات محبوب در سایت هدف محتوا تولید و عرضه کنید.

کلیدواژه‌ها؛ اطلاعاتی درباره وبسایت

هاست

هاست | Host

دامنه

دامنه | Domain

نیم سرور

نیم سرور | DNS

سئو | SEO

وردپرس | WordPress

ووکامرس | Woocommerce

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا | CMS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *