نمایشگر چگونه باعث متفاوت دیده شدن رنگ‌ها می‌شوند؟

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که یک سایت را در سیستم خود باز کرده باشید رنگ پس زمینه سایت به یک رنگ باشد و همزمان همان سایت در گوشی شما به رنگ دیگری نمایش داده شود. برای اینکه بهتر متوجه بشیم چرا این تضاد رنگی در صفحه نمایشگر های متفاوت به وجود آمده. مواردی که در این تفاوت رنگ دخیل هستند را مورد بررسی قرار میدیم. این مقاله به شما کمک می کند مشخصات رنگ ها و نوع نمایشگر ها را بهتر بشناسید. تا به درستی از چرایی این مسئله آگاهی پیدا کنید. با ما همراه باشید.

نمایشگر های موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر

رنگ:

یکی از مواردی که بر این تفاوت رنگ تاثیر گذار است، ویژگی های مربوط رنگ هاست. در ادامه بیشتر و بهتر درباره این موضوع صحبت می کنیم. تعریفی که از رنگ وجود دارد به این صورت می باشد. اگر یک ناحیه باریک از طول موج های نور مرئی توسط ماده جذب بشود رنگ پدیدار می شود. یک سری عوامل و صفات وجود دارند که بر روی رنگ تاثیر مستقیم می گذارند. عبارتند از: 1) رنگ مایه یا فام (Hue ). 2) جان مایه رنگی یا اشباع (Saturation). 3) درجه خلوص یا روشنی (Value).

  1. رنگ مایه یا فام صفتی از رنگ را بیان می کند. جایگاه آن را از قرمز تا بنفش که سلسله رنگ های ماست، معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی مشخص میکند.
  2. اشباع میزان خلوص رنگ مایه رنگ را مشخص می کند. البته برخی اوقات کلمه شدت را به جای اشباع به کار می برند.
  3. درخشندگی با دو ریشه فرانسوی (valeur) و انگلیسی (value) شناخته شده است. درخشندگی دو صفت درجه نسبی و روشنی رنگ مشخص می کند.

رنگ مایه یا فام(Hue):

همان طور که پیشتر گفته شد فام یا رنگ مایه صفتی از رنگ را بیان می کند. که جایگاه آن را از قرمز تا بنفش که سلسله رنگ های ماست. معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی مشخص میکند. جالب است بدانید که چشم های انسان قادر است تقریبا 150 فام متفاوت را تشخیص دهد. اما نکته اینجاست تمام رنگ مایه ها به طور برابر در طیف مرئی توزیع نشده اند. چون چشم های انسان توانایی بیشتری برای تفکیک فام ها در طول موج های بلندتر دارد.

رنگ ها براساس رنگ مایه به دو دسته تقسیم می شوند. 1) بی فام شامل سیاه و سفید و دیگر رنگ ها. 2) فام دار شامل قرمز، زرد، سبز و غیره است. فام ها دارای سه دسته متفاوت هستند. فام اولیه چون پایه و اساس سایر فام سایر فام ها هستند رنگ های اصلی نام دارند که شامل رنگ قرمز، زرد و آبی است. فام ثانویه شامل رنگ نارنجی، سبز و بنفش است که می توان گفت ترکیب مقدار مساوی از فام اولیه به وجود می آیند. فام ثالثه از ترکیب مقدار مساوی فام اولیه و ثانویه است. برای مثال ترکیب قرمز+بنفش= ارغوانی.

رنگ مایه یا فام (hue)

درخشندگی(Value):

درخشندگی دو صفت درجه نسبی تیرگی و روشنی مشخص می کند. اصولا درخشندگی رنگ های فام دار با رنگ های بی فام مورد سنجش قرار می گیرد. رنگ زرد معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید دارای بیشترین درخشندگی ست. بنفش معادل خاکستری تیره نزدیک به مشکی کمترین درخشندگی دارد.

حضور یا عدم حضور رنگ تاثیری بر رنگ مایه یا فام ندارد چون فام همیشه ثابت است. با یک مثال ساده برای شما توضیح خواهم داد. همان طور که می دانید در تلویزیون دکمه رنگی را می توانیم آهسته بچرخانیم. تلویزیون به سوی تصویر تک رنگ یا سیاه و سفید، اشباع رنگ آرام آرام گرفته می شود. این عملی که ما انجام می دهیم هیچ تاثیری روی ارزش فام های تصویر ندارد. در اصل زیاد و کم کردن اشباع دو چیز را به ما ثابت می کند. اولا ثبات رنگ مایه ها یا فام. ثانیا نشان می دهد رنگ و فام در ادراک، بدون اثرگذاری روی هم حضور پیدا می کند.

درخشندگی رنگ (value)

اشباع (Saturation):

فهمیدیم که اشباع میزان خلوص فام رنگ را مشخص می کند. رنگ مایه ها در چرخه رنگ ها در طبیعت صد در صد خالص هستند. شاید به ندرت بتوانیم رنگ مایه خالص در طبیعت ببینیم. اگر ما رنگ مایه ها باهم ترکیب کنیم، رنگ های شکسته به دست می آیند. در اصل ترکیب فام های خاص با همدیگر یا بی فام ها سبب تغییر درخشندگی و پرمایگی می شود. در کل هر فام قابلیت به وجود آوردن رنگ ها مختلف در حوزه خودش دارد که به آن واریاسیون می گویند. برای مثال رنگ های قهوه ای و انواع صورتی واریاسیون رنگ مایه قرمز هستند.

یک سری از رنگ ها وجود دارند که باعث کاهش خلوص رنگی می شود مانند رنگ خاکستری که به آن رنگ چرک می گویند. در آخر باید گفت رنگ های اشباع شده از ویژگی سادگی و اغراق برخوردار هستند. هر چه به سمت رنگ های خنثی سوق پیدا کنند آرام تر شده. هرچه خلوص رنگی و تراکم یک اثر بصری بیشتر شود، بار بیانی و احساسی بیشتر می شود. نتیجه می گیریم که میزان خلوص رنگی یک ارتباط مستقیم با هدف هنرمندان دارد.

رنگ مایه، درخشندگی، رنگ، اشباع رنگ

پس از آشنا شدن با رنگ و ویژگی های رنگ که یکی از عومل تاثیر گذار در تفاوت رنگ است. این بار به سراغ انواع نمایشگر های لپ تاپ و موبایل می رویم. نوع این نمایشگر ها و ویژگی های منحصر به فرد آن ها از دیگر عواملی است که می تواند روی به تصویر کشیدن رنگ ها تاثیر بگذارد.

آشنایی با نمایشگر های لپ تاپ

نمایشگر چیست. نمایشگر نوعی وسیله الکترونیکی است که وظیفه پخش تصاویر ارسالی لپ تاپ، کامپیوتر، موبایل و غیره دارد. نمایشگر های انواع مختلف به همراه ویژگی های منحصر به فردی دارند، که کاربر با توجه به نیاز خود می تواند نمایشگر مورد نظر خود را در هنگام خرید هر یک از وسایل الکترونیکی مانیتور دار انتخاب نماید. نمایشگر های لپ تاپ در این قسمت بیشتر مورد هدف ما قرار دارند که ویژگی های مربوط به صفحه نمایشگر ها از جمله مواردی هستند که سبب متفاوت دیده شدن رنگ ها برای ما در لپ تاپ می شوند.

بیایید در مورد معمول ترین عامل شناخته شده در انتخاب صفحه نمایش یعنی نوع نمایشگر آن ، بحث کنیم. مانند تلفن های همراه ، لپ تاپ ها به انواع مختلفی از پنل ها نیز مجهز هستند ، اگرچه گزینه های کمتری دارند. در حال حاضر سه نوع نمایشگر برای لپ تاپ وجود دارد–  نوع اول نمایشگر های Twisted Nematic (TN)، نوع دوم نمایشگر های (IPS)، نوع سوم نمایشگر های (VA).

هر کدام از این نمایشگر ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم. لازم به ذکر است، هیچ “بهترین نوع نمایش” مشخص بین این سه مورد وجود ندارد. زیرا هر کدام نیازها و مخاطبان مختلف را ارائه می دهند. قبل از اینکه با پنل های نمایش بالا آشنا شویم بهتر است ابتدا با پنل های نمایش اولیه آشنا بشویم.

لپ تاپ، نمایشگر، پنل لپ تاپ

نمایشگر LCD

کلمه LCD مخفف کلمه Liquid Crystal Display می باشد. همانطور که ملاحظه میکنید نمایشگری می باشد که در آن از کریستال های مایع جهت نمایش نور مورد استفاده قرار میگیرد. لامپ های فلورسنت (Fluorescent)  موظف به تولید نور در این پنل LCD هستند. تمامی پنل های IPS, TN, VA از نوع پنل های LCD اند.

لپ تاپ با نمایشگر ال سی دی

نمایشگر LED

اگر بخواهیم تعریفی برای این نوع پنل داشته باشیم باید بگویم از نظر تکنیکی این پنل کاملا مشابه پنل LCD می باشد. یعنی از کریستال های مایع برای نمایش نور استفاده می کند. با این تفاوت که از دیود های نور افشان در پنل LED به جای لامپ های فلورسنت استفاده می شود. LED مخفف کلمه Light Emitting Diode می باشد. دو مزیت بسیار خوب LED نسبت به LCD یکی مصرف کم انرژی است. دیگری بالا بودن میزان روشنایی نور در پنل های حرفه ای تر LED است.

لپ تاپ با نمایشگر ال ای دی

نمایشگر OLED

OLED مخفف کلمه Organic LED است. این پنل مقداری جوان تر از دو پنل قبلی است. از تفاوت های اصلی این پنل نسبت به LED و LCD این است که نور های تولید شده به وسیله منبع خارجی تغذیه نمی شوند. بلکه هر کدام از پیکسل ها نور خود را تغذیه و تامین می کنند. ویژگی جالب دیگر این پنل، نمایش منحصر به فرد رنگ مشکی است. می توانیم بگوییم زمان نمایش رنگ مشکی نور پیکسل ها قطع می شود. به همین دلیل است که تفاوت روشن ترین قسمت صفحه نمایش با تیره ترین قسمت بسیار زیاد است. و دارای کنتراست بسیار بهتر نسبت LED و LCD است.

لپ تاپ با نمایشگر OLED

نمایشگر های متداول لپ تاپ

نمایشگر Twisted Nematic (TN)

در ابتدا ، Twisted Nematic یا بیشتر با نام TN شناخته می شود. پانل های TN در واقع قدیمی ترین نوع از سه نوع نمایشگر هستند. زیرا از دهه 1980 به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته اند. حتی در ابتدای توسعه به عنوان پیشرفت تکنولوژیکی در نمایشگرها در نظر گرفته شده اند. البته امروزه رقابت شدیدی با سایر نمایشگرها دارد. اما همچنان به عنوان یکی از پانل های پرکاربرد برای لپ تاپ ها ، به ویژه در بخش های سطح پایین بودجه باقی مانده است.

مشکلی که برای این نوع پنل ها وجود دارد، کم بودن کیفیت کلی تصویر است که آن هم به دلیل  اینکه طیف رنگی باریک و محدودی دارد. در حالت کلی هر عنصر زیر پیکسل می تواند 6 بیت روشنایی بدهد. یعنی فقط 64 سایه قرمز، سبز و آبی برای تولید رنگ می توانید ترکیب کنید. این پنل های برای شبیه سازی رنگ ها از فرآیند معروف(dithering) بهره می برند. روش این صورت است که هر پیکسل از پیکسل های مجاور خود جهت سایه سازی کمک می گیرد. باعث می شود رنگ ها غیر طبیعی نمایش داده شوند. از نکات دیگر درباره این پنل کنتراست بالای اوست و پایین بودن دقت رنگ این پنل است. زمانی پنل از کنتراست خوبی برخوردار است که قسمت روشن و تیره تصویر دارای رنگ های عمیق تری باشد.

Refresh rate

پنل های TN ویژگی هایی متعددی دارند که روی کیفیت تصاویر و رنگ ها تاثیر فوق العاده ای دارند. یکی از این ویژگی های پشتیبانی از سرعت نوسان فریم (تصویر) بالای 60 هرتز یا (refresh rate) می باشد. Refresh rate  به زمان نوسان یک فریم به فریم دیگر گفته می شود واحد اندازه گیری آن فریم بر ثانیه یا (frame per second) است. این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا زمانی که بازی می کنید تصویر روانی را مشاهده کنید. نکته ای جالب این است که برای مانیتور های مخصوص بازی و لپ تاپ های مخصوص بازی که به رفرش ریت 120 و 144 هرتز نیاز دارند، از پنل TN استفاده می شود. از دیگر ویژگی های این پنل زمان پاسخگویی یا (response time) کمتر آن نسبت به دو پنل IPS و VA است.

این پنل معایب متعددی در کنار مزایا خود دارد.

دقت و فرآوری بد رنگ پایین تر نسبت به IPS.

 زاویه دید محدود تر ( با باز و بسته کردن صفحه لپ تاپ مشاهده می کنید که نور روشنایی رنگ کاهش یا افزایش می یابد.). حساسیت دربرابر فشار.

به طور کلی پنل های TN دارای مزایا زیر می باشد:

نرخ تازه سازی بالا.

زمان پاسخ سریع.

برای یک بازی رقابتی و حرفه ای بهتر است.

نمایشگر IPS

پنل IPS  نه تنها برای نمایشگر های لپ تاپ بلکه برای نمایشگر های موبایل، تبلت، تلویزیون خانگی هم مورد استفاده قرار می گیرد. IPS  مخفف کلمه in-plane switching می باشد. در پنل IPS مولکول های کریستال مایع به صورت افقی حرکت می کنند که این ویژگی سبب می شود پراکندگی نور کمتر باشد. که برای زاویه دید بسیار مناسب تر است.یعنی شما از هر زاویه ای که مدنظرتان است که صفحه نگاه کنید، غلظت رنگ ها باهم تفاوتی ندارند. یکی از مهم ترین ویژگی های این پنل کیفیت رنگ آن است. پنل IPS  از دقت رنگ بسیار بالایی برخوردار است که برای مانیتور طراحان گرافیک بسیار مناسب است.

نمایشگر IPS در مقابل VA

در پنل های IPS  نسبت به پنل های  VA کنتراست ( تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین قسمت تصویر) پایین تری دارد می توان گفت کنتراست پنل  IPS 1:1000 است در حالی که کنتراست پنل های VA 1:3000  تا 1:6000 است. اما چون می تواند رنگ مشکی تولید کند تصاویر زنده تری نمایش می دهد. این پنل به هر سایه آبی، قرمز و بنفش 8 بیت اختصاص می دهد ورنگ های 24 بیتی واقعی درست می شود. توانایی اجرای رنگ این پنل ها 7/16 میلیون است.

درباره زمان پاسخگویی (response time) عملکرد خوبی دارد و زمان کمی ارائه می دهد. زمان پاسخگویی به سرعت تغییر رنگ در تصویر مربوط می شود ( از سفید به سیاه و برعکس و غیره). وقتی که میزان زمان پاسخگویی کمتر باشد، کیفیت جزییات تصویر بهتر و محوی و تار شدن کمتری دیده می شود.

نکات مثبت پنل:

دقت رنگ بالا و تولید رنگ‌های شفاف و زنده.

زاویه دید بسیار خوب.

نکات منفی پنل:

کنتراست پایین.

زمان پاسخگویی نمایش معمولی.

تفاوت تصویر پنل TN و IPS

نمایشگر VA

پنل VA ترکیبی از مزایای پنل های TNوIPS است. VA مخفف کلمه Vertical Alignment می باشد. در پنل VA کریستال های مایع ساختار عمودی بر خلاف پنل IPS دارند که با فرستادن ولتاژ راه پخش نور را باز می کنند. این پنل به لحاظ ساختار متفاوتی که دارد دارای نرخ کنتراست بالاتر و دقت رنگ فوق العاده ای است که در مقایسه با IPS ضعیف تر عمل می کند. همچنین VA محدودیت زاویه دید ندارد و طیف رنگ بالاتری دارد. یک ویژگی جالبی که در پنل های OLED بیان کردیم این بود وقتی نیاز به منبع نور نباشد، پیکسل ها خاموش می شوند. همین ویژگی در پنل  VA وجود دارد.

زمان پاسخگویی (response time) در پنل VA زیاد است. همچنین مانند پنل TN در برابر فشار حساسیت دارد.

مزایا:

دقت رنگ خوب نسبت به TN.

کنتراست بسیار خوب.

یکنواختی رنگ مشکی.

معایب:

زاویه دید محدود.

زمان پاسخ‌گویی زیاد.

تفاوت رنگ مشکی در پنل VA و IPS
تفاوت رنگ پنل های VA  و IPS

به وسیله جدول پایین بهتر می توانید ویژگی های پنل ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

پنل نمایشگر TNپنل نمایشگر VAپنل نمایشگر IPS
گاموت رنگیضعیف ترین عملکردقابل قبولبهترین عملکرد
کیفیت و طیف رنگ ضعیف ترین عملکرد قابل قبول بهترین عملکرد
کنتراستکمترین نرخبیشترین نرخقابل قبول( ضعف IPS GLOW یا هاله نور سفید)
زاویه دیدمحدود و ضعیفبهترین عملکرد بهترین عملکرد
سرعت پاسخگوییبالا قابل قبول پایین تر ( وابسته به قیمت)
نرخ به روز رسانیبالاپایین تر پایین تر ( وابسته به قیمت)
کاربردخانگی، اداری، آموزشی و بازی چند نفره خانگی، اداری، آموزشی، گرافیکیحرفه ای، کار گرافیکی، ویرایش، بازی تک نفره آفلاین
 ویژگی رنگ ها در سه پنل TN, VA, IPS

نمایشگر های متداول لپ تاپ

پس از بررسی اجمالی انواع نمایشگر های لپ تاپ این بار به سراغ صفحه نمایش موبایل ها و تبلت ها می رویم تا با ویژگی های منحصر به فرد آن ها آشنا شویم. بدانیم چه عاملی باعث این تغییر رنگ ها در صفحه نمایش های مختلف می شود. نمایشگرها عمدتا به سه نوع طبقه بندی می شوند:

  1. LCD
  2. LED
  3. RETINA

انواع صفحه نمایش های موبایل و تبلت به شرح زیل می باشند:

  • LCD
  • OLED
  • AMOLED
  • SUPER AMOLED
  • IPS
  • TFT
  • Retina Display

چند مورد دیگر که امروزه کمتر در تلفن های هوشمند یافت می شود شامل TFT-LCD و IPS-LCD یکی از رایج ترین مواردی است که در حال حاضر در گوش های با برد متوسط تا بالا یافت می شود.

نمایشگر LCD:

تکنولوژی LCD چندی پیش درباره آن در قسمت صفحه نمایشگر های لپ تاپ صحبت شد. به لحاظ هزینه نسبتا کم آن ها را به یک انتخاب محبوب برای گوش های هوشمند و بسیاری از دستگاه های دیگر تبدیل کرده است. LCD ها نیز در نور مستقیم خورشید بسیار خوب عمل میکنند، زیرا کل صفحه نمایش از پشت روشن می شود. اما از نمایش رنگ به طور بالقوه کمتر از نمایشگر هایی که نیاز به نور پس زمینه ندارند، رنج می برد.

نمایشگر OLED:

OLED ها تشکیل شده از مواد نوری الکترولیت های نازک هستند. که مزیت ها آن ها باعث جدا شدن از بقیه صفحه نمایش می شود این است که خودشان نور تولید می کنند. که سبب می شود نیاز به نور پس زمینه نداشته باشند و در ادامه نیاز های انرژی کاهش می یابد. نمایشگر های OLED که در تلفن های همراه هوشمند استفاده می شود AMOLED نام دارند.

مزایا:

  • زاویه‌ی دید عالی (بهترین دنیایصفحه نمایش ها)
  • رنگ مشکی واقعی
  • نمایش غلیظ رنگ‌ها
  • کنتراست بی‌نهایت (بهترین دنیای نمایشگرها)
  • زمان پاسخ‌گویی بسیار خوب در حد بهترین‌های LCD

معایب:

پدیده‌ی سوختگی تصاویر

عملکرد ضعیف در روشنایی بالا

تفاوت روشنایی و کنتراست در صفحه نمایش های OLED و LCD:

قبل از هرچیز باید بدانید واحد اندازه گیری روشنایی نیت است. کنتراست همانطور که قبلا توضیح دادیم برابر است نسبت کمترین و بیشتر روشنایی که نمایشگر می تواند تولید کند. OLED ها روشنایی تقریبا صفر نیت در تاریک ترین حالت میکنند که سبب کنتراست بی نهایت می شود. ولی در LCD تاریک ترین حالت، روشناییی 0.1 نیت نمایش می دهد. کنتراست 4000 به 1 را به نمایشگر می دهد. در رابطه با روشنایی OLED ضعیف تر عمل می کند. در نور کامل 700 تا 800  نیت در روشنایی روشن می شود. ولی سری LCD حدود 1400 تا 1500 نیت روشن می شود.

تفاوت روشنایی و کنتراست در صفحه نمایشگر

تفاوت دقت رنگ در نمایشگر های OLED و LCD :

در قسمت دقت رنگ باز همOLED  در دقت رنگ ضعیف عمل می کند. چون پیکسل ها به طور مجزا کار می کنند و طیف یکسانی ارائه نمی دهند. همین سبب می شود این نمایشگر ها از حیث رنگ و طیف رنگ شبیه یکدیگر تولید نشوند. LCD ها بخاطره کوانتوم نقطه ای طیف رنگی یکسان و دقیق تر دارند.

نمایشگر AMOLED:

AMO مخفف کلمه Active Matrix Organic می باشد که با P-OLED تفاوت دارد. این نمایشگر مصرف انرژی پایین دارد و زمان واکنش بالاتری به خود اختصاص داده است. به طور اختصاصی درصفحه نمایش موبایل های اندروید و تبلت ها به کار می رود. این نمایشگر می تواند تمام پیکسل های خود را خاموش کند تا بهترین رنگ سیاه به افراد نشان دهد. همین موجب می شود رنگ بسیار خوبی نسبت به صفحه نمایش های Super LCD و IPS LCD داشته باشد. این صفحه نمایش دارای ظرافت رنگ عالی، بیشترین روشنایی تصویر است. البته این صفحه نمایشگر از اشباع رنگ خوبی برخوردار نیست که جز نقاط ضعف برجسته آن می باشد. عملکرد اصلی صفحه نمایش AMOLED این است که پیکسل ها به عنوان لامپ LED عمل می کنند. این بدان معناست که آنها نیازی به نور پس زمینه ندارند.

مزایا:

  • سرعت بالا: پیکسل ها با 3 برابر سرعت خاموش و روشن می شوند. در نور آفتاب بهتر از رقبای خودش عمل می کند اما همیشگی نیست.
  • مصرف کمتر
  • کنتراست بالا: پیکسل ها در تاریک ترین حالت به طور کامل خاموش می شوند و موجب عمق رنگ بالا در رنگ سیاه و کنتراست بی نهایت می شود.
نمایشگر AMOLED

معایب:

  • رنگ ها: رنگ ها در این صفحه نمایشگر غلیظ تر و روشن تر نمایش داده می شوند. محدوده رنگی که ارائه می شود مخالف با استاندارد sRGBاست.
  • Burn In: به دلیل ضعیف شدن پیکسل ها به وجود می آید. چون که پیکسل ها خاموش و روشن می شوند و مجزا نور تولید می کنند. تصاویر که طولانی مدت بمانند مخصوصا تصاویر دارای کنتراست بالا باعث ایجاد مشکل در پیکسل ها می شوند.
مقایسه دو تکنولوژی IPS LCD (راست) و AMOLED (چپ) از فاصله‌ی نزدیک
مقایسه دو تکنولوژی IPS LCD (راست) و AMOLED (چپ) از فاصله‌ی نزدیک
مقایسه محدوده‌ی رنگی یک صفحه نمایش AMOLED با فضای رنگی استاندارد sRGB
مقایسه محدوده‌ی رنگی یک صفحه نمایش AMOLED با فضای رنگی استاندارد sRGB

نمایشگر SUPER AMOLED:

این نوع صفحه نمایشش توسط کمپانی سامسونگ ساخته شده است. کیفیت نور و رنگ آنچنان متفاوت با AMOLED ندارد، مسئله متمایز آن مربوط به قسمت حسگر لمسی است.  سنسور های لمسی این صفحه نمایش به طور یکپارچه با سلول های OLED در خود جای بدهد. که دیگر نیاز به یک ماژول لمسی جداگانه ندارد. همین امر باعث درخشانندگی و کیفیت تصویر بهتر میشود. از دیگر مزایای آن کنتراست بهتر و رنگ های طبیعی تر می باشد.

نمایشگر IPS:

IPS مخفف کلمه In-Place Switching است. دارای کیفیت بهتر نسبت TFT از نظر ثبات رنگ و قابل استفاده زیر نور آفتاب می باشد. به صورت فهرست وار به مزایا و معایب این صفحه نمایشگر می پردازیم.

مزایا:

  • بهره‌وری مناسب در مصرف انرژی و باتری
  • دقت و تولید رنگ طبیعی به صورت مناسب
  • نداشتن ریسک سوختن پیکسل (burn-in)

معایب:

  • محدود بودن زاویه دید
  • مطلوب نبودن نسبت کنتراست و کیفیت رنگ مشکی مطلق به سبب نور بک گراند
  • نشتی نور بک گراند در پنل‌های ارزان‌تر
  • ضعیف شدن پیکسل‌ها به علت گشودگی کمتر در وضوح بالاتر
مقایسه محدوده‌ی رنگی یک صفحه نمایش IPS LCD با فضای رنگی استاندارد sRGB
مقایسه محدوده‌ی رنگی یک صفحه نمایش IPS LCD با فضای رنگی استاندارد sRGB

نمایشگر TFT:

TFT مخفف کلمه Thin Film Transistor  می باشد. یک لایه نازک ترانزیستور وجود دارد که سبب می شود هر پیکسل جداگانه به یک ترانزیستور وصل شود. این مسئله باعث حضور کنتراست بیشتر در تصویر می شود بنابراین وضوح تصویر افزایش می یابد. البته دقت نمایش رنگ این صفحه نمایش پایین و ضعیف است. TFT یکی از بهترین فناوری های LCD از نظر کیفیت تصویر و زمان پاسخگویی است.

نمایشگر RETINA DISPLAY:

Retina display علامت تجاری شرکت APPLE است. در واقع ، صفحه نمایش شبکیه تنها یک صفحه نمایش IPS LCD است. در صفحه نمایش شبکیه چشم ، ما می توانیم PPI (پیکسل در هر اینچ) بیشتری نسبت به نمایشگرهای IPS LCD داشته باشیم. این نمایشگر ها تمامی تصاویر را با طیف وسیعی از مناطق تاریک و روشن ضمانت می کند. از مهم ترین ویژگی های این نمایشگر کمترین انحراف در دقت رنگ، بالاترین نسبت کنتراست تصویر، بالاترین میزان روشنایی، کمترین میزان انعکاس نمایشگر، نمایشگری با طیف وسیعی از رنگ ها نام برد.

نتیجه گیری:

پس از بررسی های انجام شده روی ویژگی های رنگ، انواع نمایشگر های لپ تاپ و نمایشگر های موبایل و تبلت ها، متوجه شدیم چند عامل در متفاوت دیده شدن رنگ ها در نمایشگر ها وجود دارد. این عوامل عبارت اند از: کنتراست، میزان روشنایی، دقت رنگ، کیفیت و طیف رنگ، گاموت رنگی، توانایی اجرای رنگ ها در نمایشگر ها و غیره. عوامل متعدد دیگر وجود دارد، با این حال موارد بالا جزء موارد بسیار مهم هستند.

کلیدواژه‌ها؛ اطلاعاتی درباره وبسایت

هاست

هاست | Host

دامنه

دامنه | Domain

نیم سرور

نیم سرور | DNS

سئو | SEO

وردپرس | WordPress

ووکامرس | Woocommerce

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا | CMS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *