سیستم مدیریت محتوا چیست؟ | مزایای یک (CMS) خوب

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای موفقیت اکثر وب‌سایت ها حیاتی می‌باشد. با این وجود هنوز بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها با این تکنولوژی آشنایی کافی ندارند.

در این مطلب تصمیم داریم تا این مبحث را از نگاهی جامع مورد بررسی قرار داده و جوانب مختلف آن را مطرح کنیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید درک صحیحی از بحث سامانه‌های مدیریت محتوا داشته باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

CMS  که مخفف « Content Management System » است، در واقع مسئولیت ایجاد، مدیریت و بهینه‌سازی یک وب‌سایت را بر عهده دارد. سیستم‌های مدیریت محتوا در پی آن هستند که سایت را برای کاربران جذاب‌تر کنند.

به بیان ساده‌تر سیستم‌ مدیریت محتوا یا CMS، یک نرم‌افزار رایگان است که به کاربران اجازه می‌دهد تا در تولید و ویرایش محتوای دیجیتال که در صفحات وب‌سایت و پست‌های یک وبلاگ قرار داده می‌شود، مشارکت کنند. CMS به شما کمک می‌کند تا محتوای دیجیتال خود را بنویسید، آپلود و ویرایش کنید، به آن عنوان و تصویر اضافه کنید و کارهای پشت‌ صحنه‌ای مانند سئو را انجام دهید.

cms ها چرخه زندگی صفحات وب سایت اینترنتی را از لحظه ایجاد تا زمان انقراض در بر می‌گیرند و به صاحبان این وب‌سایت‌ها , که لزوما تخصصی در زمینه CMS ندارند، اجازه می‌دهد تا بتوانند سایت‌های خود را به نحوی حرفه‌ای مدیریت کنند.

در بین افراد عادی، معروف است که سیستم مدیریت محتوا به سیستمی گفته می‌شود که با آن بتوانیم یک وب‌سایت راه اندازی کنیم و برای این امر کافی است که CMS مورد نظر خود را انتخاب و آن را نصب کنید.

هدف کلی استفاده از یک CMS

تا اینجای کار با معنی و مفهوم اولیه سامانه مدیریت محتوا آشنا شدیم. و فهمیدیم که هدف اصلی یک CMS انتشار محتوا از طریق آن است. مهم نیست محتوای شما یک متن، عکس، ویدئو و یا حتی دیتابیس‌های قابل جستجو باشد. با کمک یک CMS می‌توانید این محتوا را به صورت سازمان‌دهی شده به انتشار برسانید.

در نهایت شاید بتوان ساده‌ترین هدف برای استفاده از CMS ها را اینطور بیان کرد:
 

هدف اصلی استفاده از یک سامانه مدیریت محتوا ، رساندن اطلاعات کاربردی به شکلی مؤثر به مخاطبین است. هدف ثانویه دریافت بازخوردها از این محتوا و اطلاعات ارسال شده است. که می‌توان با کمک همین سیستم‌ها آن‌ها را از سوی کاربران در قالب فرم‌های نظرسنجی، فرم‌های نظرات، فرم‌های انتقاد و پیشنهادات دریافت کرد.

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوا نسبت به طراحی سایت اختصاصی

1.صرفه جویی در زمان

در حالی که طراحی یک وب‌سایت اینترنتی به صورت اختصاصی، ماهها زمان می‌برد. قراردادن اطلاعات سایتتان در قالب یک سیستم مدیریت محتوای از پیش طراحی شده، بیش از یکی دو هفته طول نخواهد کشید. یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای کلیه نیازهای مشتریان را پیش بینی کرده و پس از درخواست مشتری برای طراحی وب‌سایت، کافی است نسخه ای از یک سایت طراحی شده توسط نرم افزار CMS، بر روی وب قرار گیرد.

2.پشتیبانی مطمئن‌تر:

با توجه به اینکه طراحی وب‌سایت‌های اختصاصی، معمولا یکبار برای شما و متناسب با نیاز شما انجام می‌شود، درنتیجه برای سایرین کاربردی ندارد. پس اگر تیم طراح سایت از پشتیبانی آن سر باز زند، کس دیگری قادر نخواهد بود وب‌سایتی که دیگران نوشته اند را پشتیبانی کند.

3.امنیت بالاتر:

 با توجه به اینکه تعداد زیادی وب‌سایت به کمک سیستم‌های مدیریت محتوا راه اندازی شده است. شرکت طراح دائما در حال رفع ایرادات، ارتقاء قابلیت‌ها و افزایش امنیت آن است. این در حالی است که برای وب‌سایت اختصاصی، احتمالا، نه برای شرکت طراح وب و نه برای مشتری‌ به صرفه نخواهد بود که پذیرای هزینه بالایی برای امنیت باشند.

4.وجود مستندات، راهنما و آموزش کافی:

 شرکت‌های طراحی وب‌سایت‌، برای ارائه آموزش به کاربران سیستم مدیریت محتوای خود، مستنداتی را فراهم می‌آورند، تا مدیران وب‌سایت با مراجعه به این راهنماها، بتوانند بدون وابستگی به تیم پشتیبانی، وب‌سایت خود را مدیریت کنند. اما داستان برای یک وب‌سایت اختصاصی، کاملا متفاوت بوده. تیم برنامه نویسی، فرصت زیادی برای تولید مستندات آموزشی که صرفا برای یک وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد، نخواهند گذاشت.

با استفاده از CMS چه سایت‌هایی را می‌توانیم راه بیندازیم؟

برخی گمان می‌کنند که سیستم‌های مدیریت محتوا فقط می‌توانند سایت‌های مشخصی را راه‌اندازی کنند. درحالی‌که واقعیت این‌گونه نیست. امروزه با وجود افزونه‌های مختلف CMSها هر سایتی را می‌توانند راه اندازی کنند.

در ادامه به چند مورد از سایت‌هایی که به کمک CMS می‌توان راه اندازی کرد اشاره می‌کنیم:

  • بلاگ
  • فروشگاه آنلاین
  • انجمن‌ها
  • کلاس‌های آنلاین
  • سایت‌های عضویت
  • سایت‌های نمونه‌کار
  • سایت‌های شرکتی
  • سایت‌های خبری
  • و … .

10 سیستم برتر مدیریت محتوا

امروزه تعداد بسیار زیادی سیستم مدیریت محتوای کاربردی موجود است که به تناسب نوع وب‌وسایتی که قصد طراحی آن را دارید حداقل یک موردِ درخور برای این منظور در دسترس خواهد بود. از آنجاییکه اغلب طراحان و برنامه‌نویسان علاقه‌ای به صرف وقت جهت فراگیری تمامی سیستم‌های مدیریت محتوای موجود ندارند و مایلند بر یک و یا حداکثر دو مورد تسلط یابند، نیاز به وجود سامانه‌ای منعطف و قدرتمند را آشکار می سازد.

سه جایگاه اول این لیست برترین سیستم‌های مدیریت محتوا یعنی وردپرس، جوملا و دروپال ذکر کرده‌ایم. هفت سامانه دیگر اگرچه که از محبوبیت سه سیستم اول برخوردار نیستند اما در عین حال ترکیب خوبی از قدرتمندی، انعطاف و سهولت در بکارگیری را ارائه می‌دهند.

  1. وردپرس(WORDPRESS) : رایگان، بر مبنای زبان برنامه نویسی PHP
  2. جوملا(JOOMLA) : رایگان، بر مبنای زبان برنامه نویسی PHP
  3. دروپال(DRUPAL) : رایگان، بر مبنای زبان برنامه نوجوملا(JOOMLA) رایگان، بر مبنای زبان برنامه نویسی PHP
  4. اکسپرشن انجین(EXPRESSIONENGINE) : نیازمند لایسنس، بر مبنای زبان برنامه نویسی PHP
  5. تکست پترن(TEXTPATTERN) : رایگان، بر مبنای زبان برنامه نویسی PHP
  6. کانتائو(CONTAO)- با نام رسمی TYPOLIGHT : رایگان، بر مبنای زبان برنامه نویسی PHP
  7. سیلوراستریپ(SILVERSTRIPE) : رایگان، بر مبنای زبان برنامه نویسی PHP
  8. آمبراکو(UMBRACO) : رایگان، بر مبنای زبان برنامه نویسی .NET
  9. کانسرت 5(concrete5) : رایگان، بر مبنای زبان برنامه نویسی PHP
  10. کاشی سی ام اس(CUSHYCMS) : رایگان، نسخه حرفه ای 28 دلار در ماه به تناسب ویژگی ها – میزبانی شده

سخن پایانی

سیستم‌های مدیریت محتوا همان چیزی هستند که هر وب‌سایتی به آن‌ها نیاز دارد. این سیستم‌ها کار ما را به شدت آسان کرده‌اند و به هرکسی این امکان را می‌دهند تا بتواند از صفر یک وب‌سایت را ایجاد کند. با توجه به اینکه CMSها رایگان و متن باز هستند، استفاده از آن‌ها نیز شامل هزینه‌های ثابت نیست. از این لحاظ می‌توان با خیال راحت از این سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها؛ اطلاعاتی درباره وبسایت

هاست

هاست | Host

دامنه

دامنه | Domain

نیم سرور

نیم سرور | DNS

سئو | SEO

وردپرس | WordPress

ووکامرس | Woocommerce

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا | CMS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *